Er et tøjdyr en perfekt fødselsdagsgave til alle? Hvad med en fodbold eller en læbestift? Produkter skal skræddersyes til en bestemt kunder, der udgør et målmarked. Et marked er mennesker eller organisationer, der har evnen til at købe et produkt eller en tjeneste. Et marked kan yderligere opdeles i segmenter.

Bisnode kan hjælpe dig med at analysere dine data og efterfølgende dine kunder for at opdele dem i segmenter, og dermed få et større forretningsmæssigt udbytte på sigt.

Hvad er markeds segmentering?

Et markedssegment er en undergruppe af mennesker eller organisationer, der har en eller flere karakteristika til fælles, der får dem til at have samme produkt- eller servicebehov. Alle har brug for vand at drikke, men har alle brug for flaskevand? For at virksomhederne skal nå deres nøjagtige kunde, skal de opdele et marked i lignende og identificerbare segmenter gennem markedssegmentering.

Hovedårsagen til, at virksomhederne deler markeder i identificerbare grupper, er at marketingteamet kan oprette et brugerdefineret marketing mix til den specifikke gruppe.

Hvorfor er segmentering nødvendigt?

Virksomheder vil ikke overleve, hvis markedsføringsstrategien er afhængig af at målrette et helt massemarked. Betydningen af ​​markeds segmentering er, at det giver en virksomhed mulighed for præcist at nå en forbruger med specifikke behov og ønsker. På lang sigt er det godt for virksomheden, fordi de er i stand til at bruge deres virksomhedsressourcer mere effektivt og træffe bedre strategiske beslutninger om markedsføring.

Med Bisnodes Navn & Numre får du adgang til regnskaber og en lang række nøgletal, der kan være meget nyttige i forbindelse med segmentering af kunder. Det handler i bund og grund om at finde nogle fællesnævnere, og det kan man netop gøre ved at analysere virksomhedens data.